swoimidrogami.pl

Swoimidrogami.pl – transport, logistyka, motoryzacja

tłumiki
Motoryzacja

Jakie tłumiki są dostępne na rynku?

W każdym samochodzie zamontowany jest tłumik. Jego zadaniem jest eliminowanie drgań, hałasu czy fal akustycznych, które powstają w układach elektronicznych podczas jazdy. Dostępne są różne rodzaje tłumików i warto przyjrzeć się im bliżej.

Dlaczego tłumik jest tak ważny?

Podczas pracy silnika powstają różne hałasy, które byłyby nie do zniesienia, gdyby nie tłumik. Prawnie uregulowane są normy, które dla aut osobowych zasilanych benzyną wynoszą 74 dB, a dla aut z jednostką wysokoprężną ta wartość wynosi 75 dB. Hałasy mogą emitować różne częstotliwości, z tego względu stosuje się różnego rodzaju tłumiki. Bardzo ważne jest zatem dobranie odpowiedniego rodzaju do danego modelu auta.

Tłumik absorpcyjny

W sklepach z częściami motoryzacyjnymi dostępne są tłumiki absorpcyjne, redukujące częstotliwości powyżej 5000 Hz. Dostępne są tłumiki o różnej średnicy obudowy, a im większa, tym może tłumić większe częstotliwości. Wewnątrz tego rodzaju tłumików znajduje się wata stalowa i mineralna szklana. Zarówno włókna jednej, jak i drugiej mają wspólny początek i koniec. Dzięki temu wata nie jest wydmuchiwana przez spaliny podczas jazdy samochodem. Takie wypełnienie doskonale pochłania dźwięki i jest dodatkowo odporne na wysokie temperatury.

Tłumiki interferencyjne

Ten rodzaj tłumików działa poprzez nakładanie się na siebie drgań. Rozdziela on spaliny na dwa strumienie, z czego jeden kierowany jest krótszym kanałem, a drugi dłuższym. W ostatecznym rozrachunku spotykają się one na końcu i współgrają do momentu, aż drgania zostaną całkowicie wygaszone. Stosowane są one przede wszystkim do tłumienia niskich częstotliwości.

Tłumik refleksyjny

Kolejnym rodzajem jest tłumik refleksyjny, którego zadaniem jest odbijane fal dźwiękowych. To w konsekwencji prowadzi do ograniczenia hałasu, a przecież o to właśnie chodzi. Wśród tłumików refleksyjnych można wyróżnić dwa rodzaje. Jedne mają rezonator szeregowy, a drugi bocznikowy. W pierwszym przypadku rezonans występuje w przewodzie, w którym odprowadzane są spaliny. Bocznikowy rezonator niweluje dźwięki w przewodzie odgałęzionym. Można jeszcze wyróżnić rezonator bocznikowy Helmholtza, który służy do tłumienia niskich częstotliwości. Stworzony jest on z puszki tłumika oraz rury, która ma nawiercone otwory.

Tłumik kombinowany

Jest to tłumik do zastosowań uniwersalnych. Tłumi on dźwięki na różnych częstotliwościach. Zakres pracy tego typu elementów może wynosić od 50 do 8000 Hz. Zastosowane zostały w nim rozwiązania ze wszystkich wyżej opisanych tłumików, dzięki czemu są one jednymi z chętniej wybieranymi. Wybierz tłumik dla siebie na https://rm-motors.com/pl/11-tlumiki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.