swoimidrogami.pl

Swoimidrogami.pl – transport, logistyka, motoryzacja

Pakiet Mobilności
Transport

Pakiet Mobilności: jak zmieni się transport do 3.5 tony – wymagania na 2022 rok

Przepisy stale się zmieniają, a ustawy są nowelizowane. Także w zakresie ruchu drogowego po wszystkich państwach Unii Europejskiej wprowadzane są innowacje. Ważną zmianą w przepisach będzie wcielenie w życie Pakietu Mobilności 2022, co ma nastąpić już w lutym. Jak w myśl tych przepisów zmieni się transport drogowy rzeczy pojazdami do 3,5 ton?

Czym jest Pakiet Mobilności?

Pakiet Mobilności, nazywany także Pakietem Mobilności 2022, to zbiór zasad, które mają ujednolicić i znormalizować przepisy dotyczące ruchu drogowego we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Przegłosowany przez Radę Ministrów projekt ustawy dotyczy przede wszystkim tego, jak są wynagradzani kierowcy wykonujących międzynarodowy transport drogowy na zasadach obowiązujących na terenie państwa przyjmującego – w myśl zasad zawartych w Pakiecie Mobilności zostają oni uznani za pracowników delegowanych. Ich wynagrodzenie będzie inaczej naliczane – korzystniej dla pracownika, ale zwiększając koszty prowadzenia działalności zatrudniających ich pracodawców. 

Najważniejsze założenia Pakietu Mobilności w transporcie do 3,5 tony

Głównym założeniem Pakietu Mobilności jest wspomniany powyżej sposób wynagradzania kierowców w transporcie międzynarodowym. Co jeszcze zmieni projekt ustawy, gdy wejdzie w życie? Zasady obowiązujące w kontekście transportu drogowego rzeczy z wykorzystaniem pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 t i nie jest większa niż 3,5 t. Jakie obowiązki będzie mieć wówczas przewoźnik w międzynarodowym transporcie rzeczy? By móc wykonywać takie przewozy, niezbędne będzie posiadanie przez przewoźnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej. Ponadto od lipca 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg montażu i użytkowania tachografów w pojazdach od 2,5 do 3,5 tony DMC, a także nowe reguły 

dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców. 

Co zmieni wprowadzenie Pakietu Mobilności?

Pakiet mobilności do 3,5 tony ma zostać wprowadzony, by ukrócić nieetyczne praktyki i działania zaliczane do szarej strefy w branży transportu międzynarodowego. Niestety każdy medal ma dwie strony – nowelizacja przepisów uderzy w zwykłych, szarych obywateli. Szacuje się, że ceny wielu produktów i usług mogą przez to wzrosnąć nawet o 20%.

Rozliczanie czasu pracy kierowców busów po wdrożeniu Pakietu Mobilności

Nie każdy, kto ma firmę zajmującą się transportem międzynarodowym, trzyma rękę na pulsie i orientuje się, jakie zmiany zachodzą w przepisach. Specjalnie dla nich wiele podmiotów wyspecjalizowało się w usłudze rozliczanie czasu pracy kierowców busów. Wystarczy skontaktować się przez stronę www, by zatrudnieni tam specjaliści prawidłowo rozliczyli delegacje kierowców i ich płace minimalne. Jest to usługa dedykowana klientom, którzy posiadają flotę samochodów o masie poniżej 3,5 t.